مدیریت شهری پای کار خدمت به زائران در مراسم تشییع شهید جمهور جزئیات تعطیلی بوستان‌های مشهد در روز جمعه (۴ خرداد ۱۴۰۳) حضور ۳ میلیونی مردم مشهد در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور خبرنگار لبنانی: حضور مسئولان کشوری در مراسم تشییع شهید جمهور نشان‌دهنده ایران مقتدر است سوگواری ملت در مشهد، در فراق خادم ملت + فیلم پیکر شهید آیت الله رئیسی در دارالسلام حرم امام رضا (ع) آرام گرفت + فیلم خبرنگار مصری: رئیس‌جمهور برای ملت ایران اهمیت ویژه‌ای داشت خبرنگار رادیو و تلویزیون چین: امیدوارم ایران به این ضایعه بزرگ غلبه کند خبرنگار شبکه تی‌آرتی: حضور این جمعیت در مراسم تشییع رئیس جمهور ایران در مشهد باور کردنی نیست تمهیدات ویژه مدیریت شهری مشهد برای پس از اتمام مراسم تشییع جمهور شهید شهردار مشهد: تا کنون سه میلیون نفر در آیین تشییع شهید جمهور حضور دارند (۳ خرداد ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد به دلیل ازدحام جمعیت، در ایستگاه شریعتی توقف نخواهد داشت (۳ خرداد ۱۴۰۳) پخش زنده مراسم تشییع و تدفین رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در مشهد مقدس مسیر تشییع پیکر رئیس جمهور شهید در مشهد + زمان تدفین در حرم مطهر امام رضا(ع) مشهدی‌ها؛ بی‌قرار شهیدجمهور | سلام‌ ای غم لحظه‌های جدایی حضور ۱۳۵ تیم امدادگر هلال‌احمر در مراسم تشییع شهید جمهور در مشهد (۳ خرداد ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل آتش‌نشانی مشهد برای مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور شهید ایران تامین برق پایدار برای آیین تشییع پیکر شهید جمهور در مشهد آمادگی کامل ناوگان باری درون شهری مشهد برای استقبال و تشییع پیکر شهدای خدمت (۳ خرداد ۱۴۰۳) مسافران فرودگاه مشهد فردا از مترو استفاده کنند (۳ خرداد ۱۴۰۳) فرماندار مشهد: پیکر شهید امیرعبداللهیان امشب (چهارشنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۳) در حرم امام‌رضا(ع) تشییع می‌شود | فردا در فرودگاه مشهد هیچ استقبالی نداریم
سرخط خبرها

گلایه کارگران فضای سبز بوستان کوهسنگی از حق و حقوقشان

  • کد خبر: ۱۹۲۶۴۶
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
گلایه کارگران فضای سبز بوستان کوهسنگی از حق و حقوقشان
شهردار منطقه ۸ مشهد:مجموعه بوستان کوهسنگی به پیمانکار واگذار شده‌است، اما مطالبات کارگران را پیگیری می‌کنیم

به گزارش شهرآرانیوز شاید کمتر کسی به این موضوع فکر کند که پشت این همه زیبایی و آراستگی فضای سبز بوستان‌ها دستان زحمت‌کش کارگرانی قرار دارد که با تلاش شبانه‌روزی خود این فضای دل‌انگیز را رقم زده‌اند. کارگرانی که برای نگهداشت فضای سبز شهر ما پاییز و زمستان هم مانعشان نمی‌شود و در تمام طول سال تمام فکر و ذکرشان سرپا نگهداشتن این همه زیبایی است.

در روی دیگر سکه و درست جایی که صحبت از حقوق و مزایا می‌شود این گروه از کارگران، مانند هر کارگر دیگری، طبیعتا شرایط دریافت حقوق مناسب و عادلانه‌ای را برای انجام وظایف خود انتظار دارند، اما بعد از انعکاس مشکلات و گلایه‌های کارگران بوستان وکیل‌آباد و رانندگان بخش خصوصی برخی از شرکت‌های پیمانکار سازمان اتوبوس‌رانی در همین صفحه، این بار کارگران فضای سبز بوستان کوهسنگی گلایه‌های خود را در‌باره وضعیت پرداختی‌شان مطرح کرده‌اند.

مهم‌ترین شکایت‌های این گروه از فعالان حوزه فضای سبز وضعیت دریافتی حقوق است، اینکه پایه ثابت حقوقی در نظر گرفته شده، به نسبت میزان کاری که انجام می‌دهند، غیرعادلانه است. علاوه بر این، موارد دیگری همچون دریافت نکردن عیدی و سنوات، تعلق نگرفتن اضافه‌کاری در شرایطی که حجم کار بسیار بالاست و نیز محاسبه نکردن ساعات کار روز‌های تعطیل به عنوان تعطیل‌کاری روی حقوق، نقاط تاریکی در وضعیت دریافتی کارگران فضای سبز بوستان کوهسنگی به شمار می‌آید.

حقوق کمتر از سقف قانون کار

یکی از کارگران که تمایلی ندارد نام خود را فاش کند در تماسی با تحریریه صدای مردم مواردی را مطرح می‌کند و چند شماره دیگر از همکاران خود را به ما می‌دهد تا صحت‌و‌سقم ادعا‌های او را جویا شویم. او در ابتدا توضیح می‌دهد: وضعیت دریافتی ما واقعا مناسب نیست. پایه حقوقی که برای ما در نظر گرفته شده، بسیار پایین‌تر از قانون کار است و با توجه به حجم کاری که انجام می‌دهیم، این عدد دریافتی دور از عدالت است.

او بیان می‌کند: یکی از مشکلات دیگر کاری ما در بحث حقوق دریافت نکردن عیدی و سنوات بموقع است که به ما در زمان خودش تعلق نمی‌گیرد و این واقعا ناراحت‌کننده است. وقتی هم پیگیری می‌کنیم چنین پاسخ می‌دهند که موارد فوق در طی سال به صورت جزئی و به مرور روی حقوق شما واریز می‌شود.

با شماره دیگری از همکاران این کارگر فضای سبز تماس می‌گیریم. این شهروند نیز همان صحبت‌های قبلی همکارش را بازگو می‌کند. او توضیح می‌دهد: وضعیت دریافتی ما بسیار ناراحت‌کننده و دور از عدالت است. حجم کاری ما خیلی زیاد است. گاهی باید کامیونی حامل بار گل را که چند هزار گلدان در خود جای داده است، تخلیه بار کنیم، ما هم مثل پاکبانان شهرداری، کارگر شهرداری هستیم و درخواست داریم به وضعیت حقوقمان رسیدگی شود و این همه تفاوت ریالی بین کارگران شهرداری وجود نداشته باشد.

این کارگر فضای سبز بوستان کوهسنگی بیان می‌کند: در برهه‌های مختلف زمانی، حجم کار ما بنا به شرایط زیاد است. بنا به ذات شغلمان باید بمانیم و کار را انجام دهیم، اما این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که متأسفانه اضافه کاری به ما تعلق نمی‌گیرد. متأسفانه به تلاش‌های ما به اندازه کافی ارزش داده نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: مشکل دیگری که با آن روبه‌روییم، این است که روز‌های تعطیل مثل جمعه و عید نوروز که طبق قانون، ساعات کار ما باید به عنوان تعطیل‌کاری روی حقوق واریزی آخر ماه حساب شود، لحاظ نمی‌شود یعنی رسما تعطیل‌کاری نداریم.

علت واریز عیدی و پاداش روی حقوق در طی سال

اما برای پیگیری وضعیت دریافتی کارگران فضای سبز بوستان کوهسنگی ابتدا به سراغ معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد می‌رویم. روابط عمومی این معاونت در پاسخ به سؤالات ما توضیح می‌دهد: در خصوص پرداخت نکردن بموقع حقوق و پرداخت نکردن اضافه‌کار وفق قانون در صورتی که کارگران شکایتی دارند باید شکایت خود را به کارفرما یعنی پیمانکار شهرداری منطقه‌۸ اعلام کنند، تا به موضوع رسیدگی شود.

بر پایه اعلام روابط عمومی این معاونت با توجه به اینکه پیمان‌های نگهداری فضای سبز به صورت فهرست نرخ‌گذاری واگذار می‌شوند و از آنجا که نوع و حجم فعالیت‌ها در فصول مختلف سال متغیر است و کارگران بخش فضای سبز ثابت نبوده و مرتبا در حال تغییرند، برای جلوگیری از تضییع حقوق این قشر زحمت‌کش الزام شده است تا مزایای غیر مستمر، نظیر عیدی، پاداش و سنوات به صورت ماهیانه به ذی‌نفعان پرداخت شود.

مطالبات را از پیمانکار پیگیری می‌کنیم

با توجه به اینکه پیمانکار شهرداری منطقه‌۸ نیز یکی از متولیان پاسخگویی معرفی می‌شود موضوع را با شهردار منطقه ۸ در میان می‌گذاریم. کاظم یزدان‌مهر با بیان اینکه کارگران در حوزه اجرایی نور چشم ما هستند، توضیح می‌دهد: این کارگران می‌توانند با ارائه فهرست اسامی به روابط عمومی منطقه‌۸، پیگیر درخواست‌ها و خواسته‌های به حق خود باشند.

او بیان می‌کند: در حال حاضر مجموعه بوستان کوهسنگی به پیمانکار واگذار شده است و مطالبات کارگران را تاحدامکان از پیمانکار پیگیری می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->